neděle 12. listopadu 2023

Za motýly 3.3.2023

Dne 3.3.2023 jsem se vydal za motýly do Ždánického lesa, který se nachází v katastrech obcí Žarošice a Heršpice. Cílem této výpravy bylo pozorování černoproužek a to se povedlo, protože jsem na různých místech viděl dohromady přes 30 jedinců



A protože toho dne jsem viděl jen dva druhy motýlů, tak o hlavním cíli, tedy černoproužkách, tentokrát přidám i pár informací:

Černoproužky jsou drobní motýli z čeledi píďalkovitých, kteří jsou jedni z prvních jarních motýlů, co se dají ve dne v přírodě pozorovat. V našich končinách lze najít celkem tři druhy: Černoproužku březovou - Archiearis parthenias, Černoproužku osikovou - Archiearis notha a Černoproužku topolovou - Archiearis puella. Já měl ten den štěstí jen na Černoproužku březovou, a tak se rozepíšu pouze o ní: 


Černoproužka březová - Archiearis parthenias

Drobný motýl z čeledi píďalkovitých, který se dá ve dne v přírodě pozorovat nejčastěji v březových lesích a na okrajích smíšených a jehličnatých lesů. Dospělci létají v závislosti na počasí od konce února do konce dubna. Jsou aktivní pouze za slunečného počasí a nejlépe se fotí v ranních a dopoledních hodinách. Jejich let je rychlý, ale často usedají na vlhká místa na zemi prohřívaná sluncem, kde sají vláhu nebo rosu. Nejčastěji sají na vlhké půdě, lesních cestách, mízotocích, hnoji a zvířecích exkrementech. Kolem poledne (a hlavně po poledni) se pak černoproužky stěhují do korun stromů, kde sají na rozkvetlých vrbách, topolech apod. V chladných dnech aktivní nejsou a zůstávají sedět na stromech, což jejich pozorování významně komplikuje.

Já měl toho dne ale štěstí na podmínky, a tak jsem mohl pořídit následující záběry:


Černoproužka březová - Archiearis parthenias 3.3.2023 ve Ždánickém lese








Jediným dalším motýlem, kterého jsem ten den pozoroval, byl Tmavoskvrnáč dubový - Agriopis leucophaearia. Schovával se ve stínu na kmenu stromu, ovšem mému zraku neunikl a tak jsem ho mohl nafotit, ale bohužel žádná pecka to není:


Tmavoskvrnáč dubový - Agriopis leucophaearia 3.3.2023 ve Ždánickém lese v katastru Žarošic




A to je z výběru fotografií pozorovaných druhů dne 3.3.2023 vše. Víc toho k vidění opravdu nebylo.


Kompletní přehled mnou dosud nafocených druhů nočních a drobných motýlů naleznete přehledně ve fotogalerii, která se nachází ZDE, a přehled nafocených druhů denních motýlů ZDE.  Fotografie ze všech mých výprav za motýly od června 2015 do minulého měsíce jsou uloženy v galerii, která se nachází  ZDE.


P.S.: pokud jste v příspěvku objevili jakoukoli chybu, tak mi prosím napište, abych to mohl opravit. Děkuji


Žádné komentáře:

Okomentovat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji