sobota 18. května 2024

Za motýly 9.5.2024

V noci 9.5.2024 jsem se vydal za motýly do Ždánického lesa, který se nachází v katastru obce Dambořice. Na tomto místě jsem ještě nesvítil, ale bylo to ve stejné části lesa, kde jsem byl na pozorování již dříve, jen o několik desítek metrů jinde. Tu noc bylo jasno, vál jen mírný vítr a když jsem začal v 21.00 hod. svítit, tak teplota byla 17 stupňů. S pozorováním jsem skončil v 0.10 hod., a to už byla teplota jen 8 stupňů. Hodně mě potěšil úplně první přílet na světlo Martináčů hrušňových (největší motýl České republiky a Evropy vůbec), ale i dalších druhů. Celkem se mi během této výpravy podařilo nafotit dohromady 22 rozpoznatelných druhů motýlů, z toho 2 úplně poprvé




Nově pozorované a nafocené druhy pro mě byly: 

  • Očkovec olšový - Cyclophora albipunctata
  • Píďalka širokopruhá - Epirrhoe rivata


Před ukázkou vybraných snímků pozorovaných druhů z této výpravy nejdříve pro přehled uvádím statistické údaje. Do svých záznamů ukládám pouze fotograficky potvrzená pozorování, v případě možného sčítání přidávám i počet sledovaných kusů. Tentokrát zapisuji toto:

  • 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic jsem pozoroval tyto druhy: Bourovec ostružiníkový - Macrothylacia rubi 2x, Hřbetozubec hnědý - Drymonia dodonaea 12x, Kovolesklec černočárný - Abrostola triplasia 2x, Kropenatec žíhaný - Plagodis dolabraria 8x, Lišejníkovec žlutý - Eilema sororcula 1x, Martináč hrušňový - Saturnia pyri 2x, Očkovec javorový - Cyclophora annularia 1x, Očkovec olšový - Cyclophora albipunctata 1x, Osenice černé C - Xestia c-nigrum 10x, Píďalka hnědohlavá - Ecliptopera silaceata 2x, Píďalka lípová - Chloroclysta siterata 5x, Píďalka proměnlivá, sosnová - Thera variata, obeliscata 2x, Píďalka rudohnědá - Catarhoe rubidata 1x, Píďalka širokopruhá - Epirrhoe rivata 1x, Píďalka trnková - Asthena albulata 1x, Píďalka zelená - Colostygia pectinataria 6x, Různorožec ovocný - Hypomecis punctinalis 2x, Skvrnopásník lískový - Lomaspilis marginata 1x, Srpokřídlec dubový - Watsonalla binaria 10x, Štětconoš ořechový - Calliteara pudibunda 8x, Vlnopásník vikvový - Scopula floslactata 2x, Žlutavka dubová - Polypogon strigilata 2x


S kontrolou určení druhů mi pomohli znalci a odborníci na FB stránce Motýlí plevel (odkaz ZDE), za což jsem jim i teď nesmírně vděčný. Všechna potvrzená pozorování, včetně přesné lokace, jsem pod svým jménem zapsal i do aplikace BioLog (odkaz ZDE).


A nyní už výběr (podle mého) nejlepších (a nebo bohužel jediných) pořízených záběrů, které jsem seřadil abecedně podle českých názvů: 


Bourovec ostružiníkový - Macrothylacia rubi 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic




Hřbetozubec hnědý - Drymonia dodonaea 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic





Kovolesklec černočárný - Abrostola triplasia 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic




Kropenatec žíhaný - Plagodis dolabraria 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic



Lišejníkovec žlutý - Eilema sororcula 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic



Martináč hrušňový - Saturnia pyri 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic




Očkovec javorový - Cyclophora annularia 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic




Očkovec olšový - Cyclophora albipunctata 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic




Osenice černé C - Xestia c-nigrum 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic



Píďalka hnědohlavá - Ecliptopera silaceata 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic




Píďalka lípová - Chloroclysta siterata 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic




Píďalka proměnlivá, sosnová - Thera variata, obeliscata 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic




Píďalka rudohnědá - Catarhoe rubidata 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic



Píďalka širokopruhá - Epirrhoe rivata 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic




Píďalka trnková - Asthena albulata 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic



Píďalka zelená - Colostygia pectinataria 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic




Různorožec ovocný - Hypomecis punctinalis 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic



Skvrnopásník lískový - Lomaspilis marginata 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic



Srpokřídlec dubový - Watsonalla binaria 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic




Štětconoš ořechový - Calliteara pudibunda 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic





Vlnopásník vikvový - Scopula floslactata 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic




Žlutavka dubová - Polypogon strigilata 9.5.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic




A to je z výběru fotografií pozorovaných druhů v noci 4.5.2024 v PP Polámánky vše. Celou sérii pořízených snímků z této výpravy jsem uložil do fotogalerie, která se nachází ZDE . 



Kompletní přehled mnou dosud nafocených druhů nočních a drobných motýlů naleznete přehledně ve fotogalerii, která se nachází ZDE, a přehled nafocených druhů denních motýlů ZDE.  Fotografie ze všech mých výprav za motýly od června 2015 do minulého měsíce jsou uloženy v galerii, která se nachází ZDE


P.S.: pokud jste v příspěvku objevili jakoukoli chybu, tak mi prosím napište, abych to mohl opravit. Děkuji     


Žádné komentáře:

Okomentovat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji