čtvrtek 26. září 2024

Za motýly 7.8.2024

V noci 7.8.2024 jsem pozoroval motýly na terase chaty, která se nachází v katastru obce Janov nad Nisou. Měl jsem ten večer o mnoho jiné plány, ale procházející bouřky to změnily. První vlna přišla za soumraku, ale kromě nebeské světelné show tady spadlo jen pár kapek, a tak jsem se rozhodl zkusit svítit alespoň na terase chaty, kde jsme spali během dovolené. Svítit jsem začal až v 22.45 hod. při teplotě 18 stupňů. Bylo zataženo, téměř bezvětří a obrovská vlhkost vzduchu. Pozorování jsem musel ukončit v 1.30 hod., kdy přišla druhá vlna bouřek a ta mě doslova spláchla. V tu chvíli byla teplota ještě 14 stupňů. Během tohoto pozorování se mi podařilo nafotit dohromady 22 rozpoznatelných druhů motýlů, z toho 2 úplně poprvé





Nově pozorované a nafocené druhy pro mě byly: 

  • Zavíječ smrkový - Dioryctria abietella
  • Zejkovec olšový - Ennomos alniaria

Před ukázkou vybraných snímků pozorovaných druhů z této výpravy nejdříve pro přehled uvádím statistické údaje. Do svých záznamů ukládám pouze fotograficky potvrzená pozorování, v případě možného sčítání přidávám i počet sledovaných kusů. Tentokrát zapisuji toto:

  • 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou jsem pozoroval tyto druhy: Blýskavka ořešáková - Amphipyra pyramidea, Blýskavka travní - Thalpophila matura, Lišaj topolový - Laothoe populi, Lišejníkovec vroubený - Eilema complana, Lišejníkovec žlutokrajný - Eilema depressa (2x), Osenice čekanková - Ochropleura plecta (4x), Osenice rulíková - Xestia baja, Píďalička vratičová - Eupithecia icterata (4x), Píďalka dvouzubá - Xanthorhoe designata, Píďalka jednozubá - Euphyia unangulata, Píďalka kopřivová - Camptogramma bilineata, Píďalka obecná - Epirrhoe alternata (2x), Píďalka očkovaná - Cosmorhoe ocellata (2x), Píďalka osiková - Eulithis populata, Plavokřídlec bledoskvrnný - Mythimna ferrago (2x), Plavokřídlec luční - Mythimna impura, Různorožec jalovcový - Peribatodes secundaria (2x), Tmavoskvrnáč jedlový - Pungeleria capreolaria, Zavíječ červenavý - Endotricha flammealis, Zavíječ kopřivový - Pleuroptya ruralis (2x), Zavíječ smrkový - Dioryctria abietella, Zejkovec olšový - Ennomos alniaria


S kontrolou určení druhů mi pomohli znalci a odborníci na FB stránce Motýlí plevel (odkaz ZDE), za což jsem jim i teď nesmírně vděčný. Všechna potvrzená pozorování, včetně přesné lokace, jsem pod svým jménem zapsal i do aplikace BioLog (odkaz ZDE).


A nyní už výběr (podle mého) nejlepších (a nebo bohužel jediných) pořízených záběrů, které jsem seřadil abecedně podle českých názvů: 


Blýskavka ořešáková - Amphipyra pyramidea 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou




Blýskavka travní - Thalpophila matura 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou





Lišaj topolový - Laothoe populi 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou




Lišejníkovec vroubený - Eilema complana 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou




Lišejníkovec žlutokrajný - Eilema depressa 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou




Osenice čekanková - Ochropleura plecta 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou




Osenice rulíková - Xestia baja 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou




Píďalička vratičová - Eupithecia icterata 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou




Píďalka dvouzubá - Xanthorhoe designata 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou




Píďalka jednozubá - Euphyia unangulata 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou



Píďalka kopřivová - Camptogramma bilineata 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou




Píďalka obecná - Epirrhoe alternata 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou



Píďalka očkovaná - Cosmorhoe ocellata 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou




Píďalka osiková - Eulithis populata 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou




Plavokřídlec bledoskvrnný - Mythimna ferrago 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou




Plavokřídlec luční - Mythimna impura 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou




Různorožec jalovcový - Peribatodes secundaria 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou




Tmavoskvrnáč jedlový - Pungeleria capreolaria 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou



Zavíječ červenavý - Endotricha flammealis 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou



Zavíječ kopřivový - Pleuroptya ruralis 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou




Zavíječ smrkový - Dioryctria abietella 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou




Zejkovec olšový - Ennomos alniaria 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou



A to je z výběru fotografií pozorovaných druhů v noci 7.8.2024 na terase chaty v Janově nad Nisou vše. Celou sérii pořízených snímků z této výpravy jsem uložil do fotogalerie, která se nachází ZDE


Kompletní přehled mnou dosud nafocených druhů nočních a drobných motýlů naleznete přehledně ve fotogalerii, která se nachází ZDE, a přehled nafocených druhů denních motýlů ZDE.  Fotografie ze všech mých výprav za motýly od června 2015 do minulého měsíce jsou uloženy v galerii, která se nachází ZDE


P.S.: pokud jste v příspěvku objevili jakoukoli chybu, tak mi prosím napište, abych to mohl opravit. Děkuji     


Žádné komentáře:

Okomentovat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji