úterý 16. ledna 2024

Za motýly 14.11.2023

V noci 14.11.2023 jsem se vydal za motýly na novou lokalitu do Ždánického lesa, který se nachází v katastru obce Heršpice. Byla to jedna z posledních teplejších nocí, a já se tak chtěl rozloučit s letošní sezónou, což se mi splnilo parádně. Během této výpravy se mi podařilo nafotit dohromady 11 druhů motýlů, z toho 2 úplně poprvé, ovšem přílet byl vzhledem k datu naprosto parádní !




Nově pozorované a nafocené druhy pro mě byly: Tmavoskvrnáč zlatavý - Agriopis aurantiaria, Zavíječ přelétavý - Udea ferrugalis


Před ukázkou vybraných snímků pozorovaných druhů z této výpravy nejdříve pro přehled uvádím několik statistických údajů. Do svých záznamů ukládám pouze fotograficky potvrzená pozorování, v případě možného sčítání přidávám i počet sledovaných kusů. Tentokrát zapisuji toto:

  • 14.11.2023 ve Ždánickém lese u Heršpic jsem pozoroval tyto druhy: Bourovec topolový - Poecilocampa populi 14x, Hedvábnice podzimní - Alsophila aceraria 3x, Hřbetozubec javorový - Ptilophora plumigera 56x, Píďalka lípová - Chloroclysta siterata 2x, Píďalka podzimní - Operophtera brumata 40x, Tmavoskvrnáč zhoubný - Erannis defoliaria 5x, Tmavoskvrnáč zlatavý - Agriopis aurantiaria 1x, Zavíječ přelétavý - Udea ferrugalis 2x, Zejkovec pozdní - Colotois pennaria 3x, Zimovnice brusnicová - Conistra vaccinii 4x, Zimovnice dravá - Eupsilia transversa 1x

S kontrolou určení druhů mi pomohli znalci a odborníci na FB stránce Motýlí plevel (odkaz ZDE), za což jsem jim i teď nesmírně vděčný. Všechna potvrzená pozorování, včetně přesné lokace, jsem pod svým jménem zapsal i do aplikace BioLog (odkaz ZDE).


A nyní už výběr (podle mého) nejlepších (a nebo bohužel jediných) pořízených záběrů, které jsem seřadil abecedně podle českých názvů: 


Bourovec topolový - Poecilocampa populi, samec 14.11.2023 ve Ždánickém lese u Heršpic


Bourovec topolový - Poecilocampa populi, samice 14.11.2023 ve Ždánickém lese u Heršpic




Hedvábnice podzimní - Alsophila aceraria 14.11.2023 ve Ždánickém lese u Heršpic



Hřbetozubec javorový - Ptilophora plumigera 14.11.2023 ve Ždánickém lese u Heršpic



Píďalka lípová - Chloroclysta siterata 14.11.2023 ve Ždánickém lese u Heršpic



Píďalka podzimní - Operophtera brumata, pár 14.11.2023 ve Ždánickém lese u Heršpic

Píďalka podzimní - Operophtera brumata, samice 14.11.2023 ve Ždánickém lese u Heršpic


Tmavoskvrnáč zhoubný - Erannis defoliaria 14.11.2023 ve Ždánickém lese u Heršpic




Tmavoskvrnáč zlatavý - Agriopis aurantiaria 14.11.2023 ve Ždánickém lese u Heršpic



Zavíječ přelétavý - Udea ferrugalis 14.11.2023 ve Ždánickém lese u Heršpic




Zejkovec pozdní - Colotois pennaria 14.11.2023 ve Ždánickém lese u Heršpic



Zimovnice brusnicová - Conistra vaccinii 14.11.2023 ve Ždánickém lese u Heršpic





Zimovnice dravá - Eupsilia transversa 14.11.2023 ve Ždánickém lese u Heršpic



vnadění na světlo ve Ždánickém lese u Heršpic v noci 14.11.2023



A to je z výběru fotografií pozorovaných druhů v noci 14.11.2023 ve Ždánickém lese u Heršpic vše. Celou sérii pořízených snímků z této výpravy jsem uložil do fotogalerie, která se nachází ZDE



Kompletní přehled mnou dosud nafocených druhů nočních a drobných motýlů naleznete přehledně ve fotogalerii, která se nachází ZDE, a přehled nafocených druhů denních motýlů ZDE.  

Fotografie ze všech mých výprav za motýly od června 2015 do minulého měsíce jsou uloženy v galerii, která se nachází ZDE



P.S.: pokud jste v příspěvku objevili jakoukoli chybu, tak mi prosím napište, abych to mohl opravit. Děkuji


2 komentáře:

  1. Máš to vnadidlo dobře vychytaný! Někteří z těch nočňátek mají tykadla jako křidélka Zlatonky ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Světelné vnadění se snažím neustále vylepšovat, ale pořád je to jen taková z nouze cnost. Naštěstí to něco dokáže přilákat, což mě těší, protože to je můj výmysl. Kolegové používají mnohem výkonnější systémy, které jsou ovšem daleko těžší a tím pádem ne tak mobilní. Vše má své pro a proti, já zvolil lehkost před výkonem.
      Křidélka Zlatonky jsem si musel vyhledat, Harry Potter mě nějak minul, ale máš pravdu, určitá podoba tam je.

      Vymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji