neděle 11. února 2024

Za motýly 9.2.2024

V noci 9.2.2024 jsem se opět vydal za motýly do Ždánického lesa, ovšem tentokrát do té části, která se nachází v katastru obce Dambořice. Ten večer bylo zpočátku zataženo a bezvětří, později se rozfoukalo, a nakonec i slabě sprchlo. Do lesa jsem vyrazil už po 16. hodině, kdy bylo 10 stupňů, a odcházel po 21. hodině při teplotě 7 stupňů. Za soumraku jsem zkoušel najít bezkřídlou samici Phigalia pilosaria (opět bez úspěchu) a potom začal tradičně lákat na světlo i na vnadidlo. Během této výpravy jsem pozoroval přes 50 jedinců, a podařilo se mi nafotit dohromady 7 rozpoznatelných druhů motýlů. Jako bonus jsem vyfotil i zástupce z jiné říše, konkrétně šlo o Majku obecnou - Meloe proscarabaeus, kterou jsem v tuto dobu opravdu nečekal



Před ukázkou vybraných snímků pozorovaných druhů z této výpravy nejdříve pro přehled uvádím statistické údaje. Do svých záznamů ukládám pouze fotograficky potvrzená pozorování, v případě možného sčítání přidávám i počet sledovaných kusů. Tentokrát zapisuji toto:

  • 9.2.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic jsem pozoroval tyto druhy: Drsnokřídlec hrušňový - Phigalia pilosaria samci 16x, Dřevobarvec lesní - Lithophane ornitopus 3x, Hedvábnice jarní - Alsophila aescularia 6x, Tmavoskvrnáč dubový - Agriopis leucophaearia 8x, Tmavoskvrnáč tečkovaný - Agriopis marginaria 3x, Zimovnice brusnicová - Conistra vaccinii 12x, Zimovnice dravá - Eupsilia transversa 2x.  Majka obecná - Meloe proscarabaeus 1x

S kontrolou určení druhů mi pomohli znalci a odborníci na FB stránce Motýlí plevel (odkaz ZDE), za což jsem jim i teď nesmírně vděčný. Všechna potvrzená pozorování, včetně přesné lokace, jsem pod svým jménem zapsal i do aplikace BioLog (odkaz ZDE).


A nyní už výběr (podle mého) nejlepších (a nebo bohužel jediných) pořízených záběrů, které jsem seřadil abecedně podle českých názvů: 


Drsnokřídlec hrušňový - Phigalia pilosaria 9.2.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic







Dřevobarvec lesní - Lithophane ornitopus 9.2.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic





Hedvábnice jarní - Alsophila aescularia 9.2.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic






Tmavoskvrnáč dubový - Agriopis leucophaearia 9.2.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic






Tmavoskvrnáč tečkovaný - Agriopis marginaria 9.2.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic





Zimovnice brusnicová - Conistra vaccinii 9.2.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic








Zimovnice dravá - Eupsilia transversa 9.2.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic





Majka obecná - Meloe proscarabaeus 9.2.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic



A to je z výběru fotografií pozorovaných druhů v noci 9.2.2024 ve Ždánickém lese u Dambořic vše. Celou sérii pořízených snímků z této výpravy jsem uložil do fotogalerie, která se nachází ZDE


Kompletní přehled mnou dosud nafocených druhů nočních a drobných motýlů naleznete přehledně ve fotogalerii, která se nachází ZDE, a přehled nafocených druhů denních motýlů ZDE.  Fotografie ze všech mých výprav za motýly od června 2015 do minulého měsíce jsou uloženy v galerii, která se nachází ZDE



P.S.: pokud jste v příspěvku objevili jakoukoli chybu, tak mi prosím napište, abych to mohl opravit. Děkuji     


2 komentáře:

  1. A jaké je jiné vnadidlo na motýle než světlo?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je dost rozdílné. Každý má svůj "osvědčený" recept, ale hlavní je, aby to bylo sladké a správně "voňavé". Já používám jen víno s cukrem, ale viděl jsem užití takové hmoty, která se musela vařit a na jejíž recept by byla hrdá i Rettigová !!!
      Vnadidlo se aplikuje na kmeny stromů a průběžně se kontroluje, jestli to něco přilákalo. Někdy je na vnadidlo větší přílet než na světlo, někdy to nepřiláká nic. Nevím přesně, na čem to záleží, ale to stejné platí i o svícení. Jeden večer super přílet a hned následující večer na stejném místě a za stejných podmínek bída. A v tom je to kouzlo, nikdy nevíš, co se bude dít !!!

      Vymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji