středa 20. března 2024

Za motýly 17.3.2024

V neděli 17.3.2024 jsem se vydal na dvě rozdílné výpravy za motýly do Ždánického lesa. První z nich byla za dne, kdy jsem v částech náležících katastru obce Kobeřice u Brna zkoušel najít zástupce babočky jilmové (což se povedlo a hodně potěšilo), a druhá byla v noci poblíž březových hájů (kde jsem marně zkoušel najít strakáče), které se nacházejí v katastru obce Žarošice. Ve dne při teplotách okolo desíti stupňů bylo sice polojasno, ale foukal celkem silný a studený vítr. V noci bylo bezvětří a úplně jasno, přičemž na nebi hodně svítil dorůstající měsíc a teplota rychle klesala z osmi stupňů v 18 hodin na pouhou nulu ve 21.30 hod. Přes všechno, co jsem výše uvedl, se mi toho dne podařilo nafotit dohromady 14 rozpoznatelných druhů motýlů, z toho 2 denní



Před ukázkou vybraných snímků pozorovaných druhů z těchto výprav nejdříve pro přehled uvádím statistické údaje. Do svých záznamů ukládám pouze fotograficky potvrzená pozorování, v případě možného sčítání přidávám i počet sledovaných kusů. Tentokrát zapisuji toto:

  • ve dne 17.3.2024 ve Ždánickém lese u Kobeřic jsem pozoroval 2 druhy: Babočka bílé C - Polygonia c-album 2x, Babočka jilmová - Nymphalis polychloros 3x
  • v noci 17.3.2024 ve Ždánickém lese u Žarošic jsem pozoroval 12 druhů: Dřevobarvec jarní - Brachionycha nubeculosa 10x, Dřevobarvec lesní - Lithophane ornitopus 3x, Hedvábnice jarní - Alsophila aescularia 2x, Jarnice březnová - Orthosia incerta 20x, Jarnice černoskvrnná - Anorthoa munda 3x, Jarnice lipová - Orthosia cerasi 20x, Jarnice menší - Orthosia cruda 10x, Jarnice ovocná - Orthosia gothica 4x, Píďalka zakouřená - Lampropteryx suffumata 1x, Šedivěnka jarní - Diurnea fagella 4x, Tmavoskvrnáč tečkovaný - Agriopis marginaria 5x, Zimovnice brusnicová - Conistra vaccinii 2x


S kontrolou určení druhů mi pomohli znalci a odborníci na FB stránce Motýlí plevel (odkaz ZDE), za což jsem jim i teď nesmírně vděčný. Všechna potvrzená pozorování, včetně přesné lokace, jsem pod svým jménem zapsal i do aplikace BioLog (odkaz ZDE).


A nyní už výběr (podle mého) nejlepších (a nebo bohužel jediných) pořízených záběrů, které jsem seřadil abecedně podle českých názvů: 


Babočka bílé C - Polygonia c-album  17.3.2024 ve Ždánickém lese u Kobeřic 




Babočka jilmová - Nymphalis polychloros 17.3.2024 ve Ždánickém lese u Kobeřic 





Dřevobarvec jarní - Brachionycha nubeculosa 17.3.2024 ve Ždánickém lese u Žarošic 





Dřevobarvec lesní - Lithophane ornitopus 17.3.2024 ve Ždánickém lese u Žarošic 





Hedvábnice jarní - Alsophila aescularia 17.3.2024 ve Ždánickém lese u Žarošic




Jarnice březnová - Orthosia incerta 17.3.2024 ve Ždánickém lese u Žarošic 




Jarnice černoskvrnná - Anorthoa munda 17.3.2024 ve Ždánickém lese u Žarošic 




Jarnice lipová - Orthosia cerasi 17.3.2024 ve Ždánickém lese u Žarošic 






Jarnice menší - Orthosia cruda 17.3.2024 ve Ždánickém lese u Žarošic 





Jarnice ovocná - Orthosia gothica 17.3.2024 ve Ždánickém lese u Žarošic 





Píďalka zakouřená - Lampropteryx suffumata 17.3.2024 ve Ždánickém lese u Žarošic 





 Šedivěnka jarní - Diurnea fagella 17.3.2024 ve Ždánickém lese u Žarošic 





Tmavoskvrnáč tečkovaný - Agriopis marginaria, samec 17.3.2024 ve Ždánickém lese u Žarošic


 

Tmavoskvrnáč tečkovaný - Agriopis marginaria, samice 17.3.2024 ve Ždánickém lese u Žarošic 



 

Zimovnice brusnicová - Conistra vaccinii 17.3.2024 ve Ždánickém lese u Žarošic




A to je z výběru fotografií pozorovaných druhů dne 17.3.2024 ve Ždánickém lese vše.

Celou sérii pořízených snímků za toto období jsem uložil do fotogalerie, která se nachází ZDE


Kompletní přehled mnou dosud nafocených druhů nočních a drobných motýlů naleznete přehledně ve fotogalerii, která se nachází ZDE, a přehled nafocených druhů denních motýlů ZDE.  Fotografie ze všech mých výprav za motýly od června 2015 do minulého měsíce jsou uloženy v galerii, která se nachází ZDE



P.S.: pokud jste v příspěvku objevili jakoukoli chybu, tak mi prosím napište, abych to mohl opravit. Děkuji     


2 komentáře:

  1. Kde přesně jsi svítil u těch březových hájů? Tam u těch černoproužek, kam chodíváš nebo někde blíž směrem k "Vlkovi"?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně v těchto místech : 49.0839642N, 16.9484933E

      Vymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji