pondělí 29. dubna 2024

Za motýly 13.4.2024

V noci z 13. na 14.4.2024  jsem se vydal za motýly na nové lokality do Ždánického lesa, které se nachází v katastru obce Heršpice. Abych byl přesnější, tak se jednalo o místa nedaleko Jalového dvora. Nebylo plánované, že budu svítit v jednu noc na dvou místech, ale nešlo to jinak, protože z prvního stanoviště mě vyhnal nálet chroustů, kteří neustále nalétávali do plátna. Na prvním místě jsem začal svítit ve 20.30 hod při teplotě 18 stupňů a skončil jsem ve 23.40 hod. Potom jsem se přesunul na druhé stanoviště, vzdálené asi 500 metrů, a tam svítil od půlnoci do 2.50 hod., kdy už teplota klesla na 7 stupňů. Celou noc bylo jasno a bezvětří, ale přílety nebyly moc početné.  Na prvním stanovišti se mi podařilo nafotit 13 druhů, na druhém stanovišti 7 druhů. Dohromady se mi za tuto noc na obou stanovištích podařilo nafotit 19 rozpoznatelných druhů motýlů, z toho dva úplně poprvé




Nově pozorované a nafocené druhy pro mě byly: Lišaj topolový - Laothoe populi a Píďalička borová - Eupithecia tantillaria


Před ukázkou vybraných snímků pozorovaných druhů z této výpravy nejdříve pro přehled uvádím statistické údaje. Do svých záznamů ukládám pouze fotograficky potvrzená pozorování, v případě možného sčítání přidávám i počet sledovaných kusů. Tentokrát zapisuji toto:

  • 13.4.2024 ve Ždánickém lese u  Jalového dvora v katastru Heršpic jsem pozoroval tyto druhy: Běloskvrnka lísková - Colocasia coryli 4x, Hřbetozubec hnědý - Drymonia dodonaea 2x, Hřbetozubec olšový - Ptilodon capucina 1x, Jarnice lipová - Orthosia cerasi 2x, Jarnice ovocná - Orthosia gothica 2x, Kropenatec vrbový - Plagodis pulveraria 5x, Píďalička jarní - Eupithecia abbreviata 3x, Píďalka hnědohlavá - Ecliptopera silaceata 2x, Píďalka obecná - Epirrhoe alternata 2x, Přástevník šťovíkový - Phragmatobia fuliginosa 1x, Srpokřídlec vrbový - Drepana falcataria 1x, Štětconoš ořechový - Calliteara pudibunda 1x, Zavíječ hajní - Agrotera nemoralis 2x
  • 14.4.2024 ve Ždánickém lese u  Jalového dvora v katastru Heršpic jsem pozoroval tyto druhy: Drsnokřídlec třešňový - Lycia hirtaria 1x, Jarnice ovocná - Orthosia gothica 5x, Lišaj topolový - Laothoe populi 1x, Píďalička borová - Eupithecia tantillaria 1x, Různorožec olšový - Aethalura punctulata 1x, Různorožec orlíčkový - Ectropis crepuscularia 2x, Skvrnopásník lískový - Lomaspilis marginata 2x

S kontrolou určení druhů mi pomohli znalci a odborníci na FB stránce Motýlí plevel (odkaz ZDE), za což jsem jim i teď nesmírně vděčný. Všechna potvrzená pozorování, včetně přesné lokace, jsem pod svým jménem zapsal i do aplikace BioLog (odkaz ZDE).


A nyní už výběr (podle mého) nejlepších (a nebo bohužel jediných) pořízených záběrů, které jsem seřadil abecedně podle českých názvů: 


Běloskvrnka lísková - Colocasia coryli 13.4.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic





Drsnokřídlec třešňový - Lycia hirtaria 14.4.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic




Hřbetozubec hnědý - Drymonia dodonaea 13.4.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic





Hřbetozubec olšový - Ptilodon capucina 13.4.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic




Jarnice lipová - Orthosia cerasi 13.4.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic



Jarnice ovocná - Orthosia gothica 14.4.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic






Kropenatec vrbový - Plagodis pulveraria 13.4.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic





Lišaj topolový - Laothoe populi 14.4.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic






Píďalička borová - Eupithecia tantillaria 14.4.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic



Píďalička jarní - Eupithecia abbreviata 13.4.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic



Píďalka hnědohlavá - Ecliptopera silaceata 13.4.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic





Píďalka obecná - Epirrhoe alternata 13.4.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic



Přástevník šťovíkový - Phragmatobia fuliginosa 13.4.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic



Různorožec olšový - Aethalura punctulata 14.4.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic



Různorožec orlíčkový - Ectropis crepuscularia 14.4.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic



Skvrnopásník lískový - Lomaspilis marginata 14.4.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic



Srpokřídlec vrbový - Drepana falcataria 13.4.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic




Štětconoš ořechový - Calliteara pudibunda 13.4.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic 




Zavíječ hajní - Agrotera nemoralis 13.4.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic



A to je z výběru fotografií pozorovaných druhů v noci z 13. na 14.4.2024 vše. 

Celou série pořízených snímků z této výpravy jsem uložil do fotogalerií, které se nachází z 13.4.2024 ZDE a z 14.4.2024 ZDE



Kompletní přehled mnou dosud nafocených druhů nočních a drobných motýlů naleznete přehledně ve fotogalerii, která se nachází ZDE, a přehled nafocených druhů denních motýlů ZDE.  Fotografie ze všech mých výprav za motýly od června 2015 do minulého měsíce jsou uloženy v galerii, která se nachází ZDE


P.S.: pokud jste v příspěvku objevili jakoukoli chybu, tak mi prosím napište, abych to mohl opravit. Děkuji     


Žádné komentáře:

Okomentovat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji