pátek 11. října 2024

Za motýly 1.9.2024

Jak jsem psal v předchozím reportu, tak v noci z 31.8. na 1.9.2024 jsem se vydal na pozorování motýlů do PP Stepní stráně u Komořan. Díky velice silnému větru, který mi na prvním stanovišti dokonce poškodil plachtu k svícení, jsem to o půlnoci vzdal a vydal se na cestu domů. Jenže na ní jsem narazil na jeden druh, díky kterému jsem se rozhodl, že to ještě zkusím, a tak jsem improvizovaně postavil konstrukci přímo na cestě, která vede v spodní části PP. Našel jsem relativní závětří, a tam začal svítit v 0.40 hod. při teplotě 21 stupňů. Stále za silného větru a jasné obloze jsem tam nakonec vydržel až do 4.50 hod., kdy byla teplota 16 stupňů. Na tomto druhém stanovišti se mi nakonec podařilo nafotit dohromady 23 rozpoznatelných druhů motýlů, z toho jeden úplně poprvé




Nově pozorovaným a nafoceným druhem pro mě byla: 

  • Můra metlicová - Tholera cespitis


Před ukázkou vybraných snímků pozorovaných druhů z této výpravy nejdříve pro přehled uvádím statistické údaje. Do svých záznamů ukládám pouze fotograficky potvrzená pozorování, v případě možného sčítání přidávám i počet sledovaných kusů. Tentokrát zapisuji toto:


    • 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan jsem pozoroval tyto druhy: Drobnuška ostružiníková - Meganola albula, Kovolesklec řebříčkový - Macdunnoughia confusa, Lišejníkovec čtveroskvrnný - Lithosia quadra (2x), Lišejníkovec půvabný - Miltochrista miniata (2x), Můra metlicová - Tholera cespitis (3x), Můřice očkovaná - Thyatira batis (2x), Okáč poháňkový - Coenonympha pamphilus, Okáč třeslicový - Coenonympha glycerion, Osenice černé C - Xestia c-nigrum (2x), Osenice polní - Agrotis segetum, Osenice šťovíková - Noctua pronuba (3x), Osenice žlutoskvrnná - Xestia xanthographa (2x), Píďalka obecná - Epirrhoe alternata, Píďalka úhorová - Aplocera plagiata, Plavokřídlec stepní - Mythimna pallens, Různorožec trnkový - Peribatodes rhomboidaria, Travařík - Agriphila inquinatella, Travařík travní - Agriphila tristella (10x), Travařka hlínožlutá - Luperina testacea (4x), Trávnice jílková - Tholera decimalis, Trávnička luční - Rivula sericealis (10x), Zavíječ kopřivový - Pleuroptya ruralis (10x), Zlatokřídlec vrbový - Xanthia icteritia


    S kontrolou určení druhů mi pomohli znalci a odborníci na FB stránce Motýlí plevel (odkaz ZDE), za což jsem jim i teď nesmírně vděčný. Všechna potvrzená pozorování, včetně přesné lokace, jsem pod svým jménem zapsal i do aplikace BioLog (odkaz ZDE).



    A nyní už výběr (podle mého) nejlepších (a nebo bohužel jediných) pořízených záběrů, které jsem seřadil abecedně podle českých názvů: 


    Drobnuška ostružiníková - Meganola albula 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan



    Kovolesklec řebříčkový - Macdunnoughia confusa 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Lišejníkovec čtveroskvrnný - Lithosia quadra 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Lišejníkovec půvabný - Miltochrista miniata 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Můra metlicová - Tholera cespitis 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan





    Můřice očkovaná - Thyatira batis 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Okáč poháňkový - Coenonympha pamphilus 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Okáč třeslicový - Coenonympha glycerion 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Osenice černé C - Xestia c-nigrum 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Osenice polní - Agrotis segetum 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Osenice šťovíková - Noctua pronuba 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Osenice žlutoskvrnná - Xestia xanthographa 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Píďalka obecná - Epirrhoe alternata 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan



    Píďalka úhorová - Aplocera plagiata 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Plavokřídlec stepní - Mythimna pallens 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Různorožec trnkový - Peribatodes rhomboidaria 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan



    Travařík - Agriphila inquinatella 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan



    Travařík travní - Agriphila tristella 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Travařka hlínožlutá - Luperina testacea 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan






    Trávnice jílková - Tholera decimalis 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Trávnička luční - Rivula sericealis 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Zavíječ kopřivový - Pleuroptya ruralis 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Zlatokřídlec vrbový - Xanthia icteritia 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    A to je z výběru fotografií pozorovaných druhů v noci 1.9.2024 v PP Stepní stráně u Komořan vše. Celou sérii pořízených snímků z této výpravy jsem uložil do fotogalerie, která se nachází ZDE


    Kompletní přehled mnou dosud nafocených druhů nočních a drobných motýlů naleznete přehledně ve fotogalerii, která se nachází ZDE, a přehled nafocených druhů denních motýlů ZDE.  Fotografie ze všech mých výprav za motýly od června 2015 do minulého měsíce jsou uloženy v galerii, která se nachází ZDE


    P.S.: pokud jste v příspěvku objevili jakoukoli chybu, tak mi prosím napište, abych to mohl opravit. Děkuji     


    Žádné komentáře:

    Okomentovat

    Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji