neděle 13. října 2024

Za motýly 3.9.2024 a 20.9.2024

V tyto noci jsem podnikl dvě rozdílná pozorování motýlů, ovšem s téměř stejným výsledkem - byla to bída. A proto to tentokrát shrnuji do jednoho reportu:

  • V noci 3.9.2024 jsem se za motýly nevydal nikam, ale uskutečnil jen pozorování u nás na dvorku, který leží zhruba uprostřed obce Vážany nad Litavou. Svítit jsem začal ve 20.40 hod. při teplotě 24 stupňů a skončil jsem ve 23.30 hod. při teplotě 18 stupňů. Celý večer bylo jasno a bezvětří, přesto se mi za tuto noc podařilo nafotit dohromady jen 12 rozpoznatelných druhů motýlů, což je nejméně za celé léto.
  • V noci 20.9.2024 jsem se vydal za motýly na oblíbené místo poblíž Červeného kříže ve Ždánickém lese, který se nachází v katastru obce Heršpice. Svítit jsem začal v 19.30 hod. při teplotě 16 stupňů a skončil jsem ve 22.30 hod. při teplotě 12 stupňů. Celý večer bylo jasno, svítil měsíc a foukal jen mírný vítr. Přesto se mi během této výpravy podařilo pozorovat a nafotit dohromady jen 4 rozpoznatelné druhy motýlů.




Před ukázkou vybraných snímků pozorovaných druhů nejdříve pro přehled uvádím statistické údaje. Do svých záznamů ukládám pouze fotograficky potvrzená pozorování, v případě možného sčítání přidávám i počet sledovaných kusů. Tentokrát zapisuji toto:

  • 3.9.2024 ve Vážanech nad Litavou jsem pozoroval tyto druhy: Lišejníkovec vroubený - Eilema complana (2x), Osenice žlutoskvrnná - Xestia xanthographa, Píďalička srpková - Eupithecia centaureat, Píďalka kopřivová - Camptogramma bilineata (3x), Píďalka obecná - Epirrhoe alternata, Různorožec trnkový - Peribatodes rhomboidaria, Skvrnuška stepní - Ethmia bipunctella, Světlopáska bělavá - Pseudeustrotia candidula, Zavíječ senomilný - Hypsopygia costalis (3x), Zavíječ stepní - Pyrausta despicata (2x), Žlutokřídlec kručinkový - Idaea aversata, Žlutokřídlec šťovíkový - Timandra comae (2x)
  • 20.9.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic jsem pozoroval tyto druhy: Blýskavka ořešáková - Amphipyra pyramidea, Pernatuška různožravá - Amblyptilia acanthadactyla, Různorožec trnkový - Peribatodes rhomboidaria, Zimovnice rezavá - Conistra rubiginea


S kontrolou určení druhů mi pomohli znalci a odborníci na FB stránce Motýlí plevel (odkaz ZDE), za což jsem jim i teď nesmírně vděčný. Všechna potvrzená pozorování, včetně přesné lokace, jsem pod svým jménem zapsal i do aplikace BioLog (odkaz ZDE).



A nyní už výběr (podle mého) nejlepších (a nebo bohužel jediných) pořízených záběrů, které jsem seřadil abecedně podle českých názvů: 


Blýskavka ořešáková - Amphipyra pyramidea 20.9.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic




Lišejníkovec vroubený - Eilema complana 3.9.2024 ve Vážanech nad Litavou





Osenice žlutoskvrnná - Xestia xanthographa 3.9.2024 ve Vážanech nad Litavou




Pernatuška různožravá - Amblyptilia acanthadactyla 20.9.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic





Píďalička srpková - Eupithecia centaureat 3.9.2024 ve Vážanech nad Litavou




Píďalka kopřivová - Camptogramma bilineata 3.9.2024 ve Vážanech nad Litavou





Píďalka obecná - Epirrhoe alternata 3.9.2024 ve Vážanech nad Litavou



Různorožec trnkový - Peribatodes rhomboidaria 3.9.2024 ve Vážanech nad Litavou



Různorožec trnkový - Peribatodes rhomboidaria 20.9.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic




Skvrnuška stepní - Ethmia bipunctella 3.9.2024 ve Vážanech nad Litavou






Světlopáska bělavá - Pseudeustrotia candidula 3.9.2024 ve Vážanech nad Litavou




Zavíječ senomilný - Hypsopygia costalis 3.9.2024 ve Vážanech nad Litavou




Zavíječ stepní - Pyrausta despicata 3.9.2024 ve Vážanech nad Litavou




Zimovnice rezavá - Conistra rubiginea 20.9.2024 ve Ždánickém lese u Heršpic




Žlutokřídlec kručinkový - Idaea aversata 3.9.2024 ve Vážanech nad Litavou



Žlutokřídlec šťovíkový - Timandra comae 3.9.2024 ve Vážanech nad Litavou


A to je z výběru fotografií pozorovaných druhů v nocích 3.9.2024 a 20.9.2024 vše. 



Kompletní přehled mnou dosud nafocených druhů nočních a drobných motýlů naleznete přehledně ve fotogalerii, která se nachází ZDE, a přehled nafocených druhů denních motýlů ZDE.  Fotografie ze všech mých výprav za motýly od června 2015 do minulého měsíce jsou uloženy v galerii, která se nachází ZDE


P.S.: pokud jste v příspěvku objevili jakoukoli chybu, tak mi prosím napište, abych to mohl opravit. Děkuji     


Žádné komentáře:

Okomentovat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji