čtvrtek 10. října 2024

Za motýly 31.8.2024

V noci 31.8.2024 jsem se po dlouhé době vydal za motýly do terénu, konkrétně do PP Stepní stráně u Komořan. Na toto místo jsem se chystal na noční pozorování už dlouho, ale nějak se mi to nedařilo, až teď. Vyšlo to dokonce tak, že jsem tu mohl být až do rána, prostě paráda. Bohužel, počasí mi tu radost dost zkazilo. Celou noc bylo úplně jasno a foukal velice silný vítr. Nechtěl jsem to jen tak vzdát, a nakonec si našel zákoutí, kde to nebylo tak zlé. Postavil jsem konstrukci a začal svítit ve 20.45 hod. při teplotě 26 stupňů. Fotografování bylo dost náročné a některé druhy prostě ani zachytit nešlo. Pozorování na tomto místě jsem nakonec musel ukončit po tom, co se změnil směr větru, a jeden z jeho nárazů mi dokonce poničil plátno. To bylo ve 23.50 hod. při teplotě 22 stupňů. Navzdory výše popsaným problémům se mi během této výpravy podařilo nafotit dohromady 28 rozpoznatelných druhů motýlů, z toho jeden úplně poprvé




Nově pozorovaným a nafoceným druhem pro mě byla: 

  • Osenice západní - Noctua interjecta


Před ukázkou vybraných snímků pozorovaných druhů z této výpravy nejdříve pro přehled uvádím statistické údaje. Do svých záznamů ukládám pouze fotograficky potvrzená pozorování, v případě možného sčítání přidávám i počet sledovaných kusů. Tentokrát zapisuji toto:


    • 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan jsem pozoroval tyto druhy: Blýskavka jitrocelová - Hoplodrina ambigua, Blýskavka obecná - Amphipyra tragopoginis, Blýskavka travní - Thalpophila matura, Hnědoskvrnka vikvicová - Lygephila craccae, Kropenatec jetelový - Chiasmia clathrata (2x), Lišejníkovec čtveroskvrnný - Lithosia quadra, Modrásek podobný - Plebejus argyrognomon, Můřice očkovaná - Thyatira batis, Osenice černé C - Xestia c-nigrum (7x), Osenice černolemá - Noctua janthina, Osenice polní - Agrotis segetum, Osenice ypsilonová - Agrotis ipsilon, Osenice západní - Noctua interjecta, Osenice žlutoskvrnná - Xestia xanthographa (3x), Píďalka kopřivová - Camptogramma bilineata (2x), Píďalka obecná - Epirrhoe alternata, Píďalka úhorová - Aplocera plagiata, Plavokřídlec bělotečný - Mythimna albipuncta, Plavokřídlec luční - Mythimna impura, Plavokřídlec stepní - Mythimna pallens, Plavokřídlec žloutkový - Mythimna vitellina, Světlopáska ostřicová - Deltote deceptoria (2x), Šedavka dvoubarvá - Mesoligia furuncula, Šípověnka jasanová - Craniophora ligustri, Trávnice jílková - Tholera decimalis, Trávnička luční - Rivula sericealis, Vlnopásník pruhovaný - Scopula virgulata, Zavíječ kopřivový - Pleuroptya ruralis


    S kontrolou určení druhů mi pomohli znalci a odborníci na FB stránce Motýlí plevel (odkaz ZDE), za což jsem jim i teď nesmírně vděčný. Všechna potvrzená pozorování, včetně přesné lokace, jsem pod svým jménem zapsal i do aplikace BioLog (odkaz ZDE).



    A nyní už výběr (podle mého) nejlepších (a nebo bohužel jediných) pořízených záběrů, které jsem seřadil abecedně podle českých názvů: 


    Blýskavka jitrocelová - Hoplodrina ambigua 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Blýskavka obecná - Amphipyra tragopoginis 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Blýskavka travní - Thalpophila matura 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Hnědoskvrnka vikvicová - Lygephila craccae 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Kropenatec jetelový - Chiasmia clathrata 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Lišejníkovec čtveroskvrnný - Lithosia quadra 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Modrásek podobný - Plebejus argyrognomon 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan



    Můřice očkovaná - Thyatira batis 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Osenice černé C - Xestia c-nigrum 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Osenice černolemá - Noctua janthina 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Osenice polní - Agrotis segetum 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan



    Osenice ypsilonová - Agrotis ipsilon 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Osenice západní - Noctua interjecta 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Osenice žlutoskvrnná - Xestia xanthographa 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Píďalka kopřivová - Camptogramma bilineata 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Píďalka obecná - Epirrhoe alternata 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan



    Píďalka úhorová - Aplocera plagiata 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Plavokřídlec bělotečný - Mythimna albipuncta 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Plavokřídlec luční - Mythimna impura 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Plavokřídlec stepní - Mythimna pallens 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Plavokřídlec žloutkový - Mythimna vitellina 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Světlopáska ostřicová - Deltote deceptoria 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Šedavka dvoubarvá - Mesoligia furuncula 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Šípověnka jasanová - Craniophora ligustri 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Trávnice jílková - Tholera decimalis 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Trávnička luční - Rivula sericealis 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Vlnopásník pruhovaný - Scopula virgulata 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan




    Zavíječ kopřivový - Pleuroptya ruralis 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan



    A to je z výběru fotografií pozorovaných druhů v noci 31.8.2024 v PP Stepní stráně u Komořan vše. Celou sérii pořízených snímků z této výpravy jsem uložil do fotogalerie, která se nachází ZDE


    Kompletní přehled mnou dosud nafocených druhů nočních a drobných motýlů naleznete přehledně ve fotogalerii, která se nachází ZDE, a přehled nafocených druhů denních motýlů ZDE.  Fotografie ze všech mých výprav za motýly od června 2015 do minulého měsíce jsou uloženy v galerii, která se nachází ZDE


    P.S.: pokud jste v příspěvku objevili jakoukoli chybu, tak mi prosím napište, abych to mohl opravit. Děkuji     


    Žádné komentáře:

    Okomentovat

    Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji