čtvrtek 17. října 2024

Za motýly 22.9.2024

 V průběhu neděle 22.9.2024 jsem se vydal na dvě rozdílné výpravy za motýly a během nich se mi podařilo nafotit dohromady 23 rozpoznatelných druhů motýlů, z toho 2 úplně poprvé.

  • První výprava byla do PP Volkramy, která s rozlohou 7,17 hektaru leží v katastrálním území Němčany (v okrese Vyškov) a byla vyhlášena za chráněné území teprve 1. prosince 2023. V mých dřívějších záznamech mám toto území zapisované jako bývalá pískovna u Němčan. Pozorování motýlů jsem zde začal v 16.20 hod. při teplotě 22 stupňů a ukončil to v 17.40 hod. při teplotě 19 stupňů. Bylo jasno, ale foukal docela čerstvý vítr, a možná i kvůli tomu jsem nafotil jen 6 rozpoznatelných druhů motýlů.
  • Druhá výprava byla za nočními motýly, a ty jsem pozoroval na jedné ze zarůstajících luk v katastru obce Němčany. Svítit jsem začal v 19.30 hod. při teplotě 18 stupňů a skončil jsem v 22.50 hod. při teplotě 11 stupňů. Celý večer bylo jasno a vál jen mírný vítr. Během tohoto večera se mi podařilo nafotit dohromady 17 rozpoznatelných druhů motýlů, z toho 2 úplně poprvé.




Nově pozorované a nafocené druhy pro mě byly: 

  • Blýskavka červivcová - Spodoptera exigua
  • Osenice zemáková - Noctua fimbriata


Před ukázkou vybraných snímků pozorovaných druhů z této výpravy nejdříve pro přehled uvádím statistické údaje. Do svých záznamů ukládám pouze fotograficky potvrzená pozorování, v případě možného sčítání přidávám i počet sledovaných kusů. Tentokrát zapisuji toto:

  • 22.9.2024 v PP Volkramy jsem pozoroval tyto druhy: Bělásek rezedkový – Pontia edusa (1x), Černopáska bavlníková - Helicoverpa armigera (20x), Modrásek jehlicový - Polyommatus icarus (10x), Modrásek jetelový - Polyommatus bellargus (4x), Perleťovec malý - Issoria lathonia (1x), Žluťásek jižní – Colias alfacariensis (2x)
  • 22.9.2024 na louce u Němčan jsem pozoroval tyto druhy: Blýskavka červivcová - Spodoptera exigua (1x) , Drobnička pcháčová - Eublemma purpurina (1x), Hnědoskvrnka vikvicová - Lygephila craccae (1x), Osenice černolemá - Noctua janthina (3x), Osenice polní - Agrotis segetum (2x), Osenice prvosenková - Noctua comes (4x), Osenice šťovíková - Noctua pronuba (4x), Osenice zemáková - Noctua fimbriata (1x), Osenice žlutoskvrnná - Xestia xanthographa (3x), Pernatuška svlačcová - Emmelina monodactyla (2x), Píďalka kopřivová - Camptogramma bilineata (2x), Plavokřídlec bělotečný - Mythimna albipuncta (2x), Zavíječ červenožlutý - Oncocera semirubella (1x), Zavíječ přelétavý - Udea ferrugalis (1x), Zavíječ stěhovavý - Nomophila noctuella (1x), Zobonosec chmelový - Hypena rostralis (1x), Žlutokřídlec proměnlivý - Idaea degeneraria (4x)

S kontrolou určení druhů mi pomohli znalci a odborníci na FB stránce Motýlí klenoty (odkaz ZDE) a FB stránce Motýlí plevel (odkaz ZDE), za což jsem jim i teď nesmírně vděčný. Všechna potvrzená pozorování, včetně přesné lokace, jsem pod svým jménem zapsal i do aplikace BioLog (odkaz ZDE).


A nyní už výběr (podle mého) nejlepších (a nebo bohužel jediných) pořízených záběrů, které jsem tradičně seřadil abecedně podle českých názvů, ale tentokrát i rozdělil podle místa pozorování:


Bělásek rezedkový – Pontia edusa 22.9.2024 v PP Volkramy



Černopáska bavlníková - Helicoverpa armigera 22.9.2024 v PP Volkramy



Modrásek jehlicový - Polyommatus icarus,samec 22.9.2024 v PP Volkramy





Modrásek jehlicový - Polyommatus icarus,samice 22.9.2024 v PP Volkramy




Modrásek jetelový - Polyommatus bellargus, samice 22.9.2024 v PP Volkramy


Modrásek jetelový - Polyommatus bellargus, samice forma ceronus 22.9.2024 v PP Volkramy



Perleťovec malý - Issoria lathonia 22.9.2024 v PP Volkramy



Žluťásek jižní – Colias alfacariensis 22.9.2024 v PP Volkramy




Blýskavka červivcová - Spodoptera exigua 22.9.2024 na louce u Němčan




Drobnička pcháčová - Eublemma purpurina 22.9.2024 na louce u Němčan



Hnědoskvrnka vikvicová - Lygephila craccae 22.9.2024 na louce u Němčan




Osenice černolemá - Noctua janthina 22.9.2024 na louce u Němčan




Osenice polní - Agrotis segetum 22.9.2024 na louce u Němčan




Osenice prvosenková - Noctua comes 22.9.2024 na louce u Němčan





Osenice šťovíková - Noctua pronuba 22.9.2024 na louce u Němčan





Osenice zemáková - Noctua fimbriata 22.9.2024 na louce u Němčan




Osenice žlutoskvrnná - Xestia xanthographa 22.9.2024 na louce u Němčan




Pernatuška svlačcová - Emmelina monodactyla 22.9.2024 na louce u Němčan





Píďalka kopřivová - Camptogramma bilineata 22.9.2024 na louce u Němčan




Plavokřídlec bělotečný - Mythimna albipuncta 22.9.2024 na louce u Němčan




Zavíječ červenožlutý - Oncocera semirubella 22.9.2024 na louce u Němčan



Zavíječ přelétavý - Udea ferrugalis 22.9.2024 na louce u Němčan




Zavíječ stěhovavý - Nomophila noctuella 22.9.2024 na louce u Němčan



Zobonosec chmelový - Hypena rostralis 22.9.2024 na louce u Němčan




Žlutokřídlec proměnlivý - Idaea degeneraria 22.9.2024 na louce u Němčan



A to je z výběru fotografií pozorovaných druhů ze dne 22.9.2024 vše. 

Celé série pořízených snímků za toto období jsem uložil do fotogalerií, které se nachází z PP Volkramy ZDE, a z louky u Němčan ZDE .



Kompletní přehled mnou dosud nafocených druhů nočních a drobných motýlů naleznete přehledně ve fotogalerii, která se nachází ZDE, a přehled nafocených druhů denních motýlů ZDE.  Fotografie ze všech mých výprav za motýly od června 2015 do minulého měsíce jsou uloženy v galerii, která se nachází ZDE


P.S.: pokud jste v příspěvku objevili jakoukoli chybu, tak mi prosím napište, abych to mohl opravit. Děkuji     


Žádné komentáře:

Okomentovat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji