pátek 12. května 2023

Za motýly 11.5.2022

V noci 11.5.2022 jsem se vydal za motýly do PR Rašovický zlom - Chobot, která se nachází v katastru obce Rašovice (okr.Vyškov)



Byla to další společná výprava s “kolegou“,  který mě původně přivedl k nočním motýlům a který mě pokaždé posunuje o mnoho dál. Kromě jeho rad a postřehů získávám zkušenosti i pouhým pozorováním, a i za to mu patří můj obrovský dík! O tom, že se mám pořád ještě hodně co učit, se můžete přesvědčit na jeho stránkách: Vít Hotárek - Fotogalerie motýlů z Čech, Moravy a Slezska (odkaz ZDE). Ale vraťme se i k dnešnímu tématu:

Tenkrát nám počasí nepřálo (foukal silný vítr), ale i tak se mi během této výpravy podařilo nafotit dohromady 18 druhů motýlů. Svítili jsme v otevřené krajině a tady se naplno ukázalo, že moje vybavení je na tyto podmínky slabé, protože přílety na moje plátno nestály za nic. Většinu pozorování jsem tedy provedl u kolegy, ale než se podíváme na výběr pořízených snímků, tak zde uvedu několik statistických údajů. Připomínám, že do svých záznamů ukládám pouze fotograficky potvrzená pozorování a proto tentokrát zapisuji toto:

  • 11.5.2022 v PR Rašovický zlom - Chobot jsem v noci pozoroval tyto druhy: Blýskavka půvabná - Actinotia polyodon, Kropenatec jetelový - Chiasmia clathrata, Lišaj kyprejový - Deilephila porcellus, Lišaj lipový - Mimas tiliae, Můra kručinková - Lacanobia w-latinum, Můra zahradní - Lacanobia suasa, Píďalka lípová - Chloroclysta siterata, Píďalka obecná - Epirrhoe alternata, Píďalka očkovaná - Cosmorhoe ocellata, Přástevník šťovíkový - Phragmatobia fuliginosa, Srpokřídlec trnkový - Cilix glaucata, Světlopáska bělavá - Pseudeustrotia candidula, Světlopáska ostřicová - Deltote deceptoria, Světlopáska svlačcová - Emmelia trabealis, Tmavoskvrnáč vřesový - Ematurga atomaria, Travařík kostřavový - Thisanotia chrysonuchella, Vlnopásník hnědonachový - Scopula rubiginata, Zavíječ stepní - Pyrausta despicata

S kontrolou určení druhů mi pomohli znalci a odborníci na FB stránce Motýlí plevel (odkaz ZDE),  za což jsem jim i teď nesmírně vděčný. Všechna potvrzená pozorování, včetně přesné lokace, jsem zapsal do aplikace BioLog (odkaz ZDE).


A nyní už výběr (podle mého) nejlepších (a nebo bohužel jediných) pořízených záběrů, které jsem seřadil abecedně podle českých názvů: 


Blýskavka půvabná - Actinotia polyodon 11.5.2022 v PR Rašovický zlom - Chobot



Kropenatec jetelový - Chiasmia clathrata 11.5.2022 v PR Rašovický zlom – Chobot


Lišaj kyprejový - Deilephila porcellus 11.5.2022 v PR Rašovický zlom - Chobot



Lišaj lipový - Mimas tiliae 11.5.2022 v PR Rašovický zlom - Chobot




Lišaj lipový - Mimas tiliae a Lišaj kyprejový - Deilephila porcellus 11.5.2022 v PR Rašovický zlom – Chobot


Můra kručinková - Lacanobia w-latinum 11.5.2022 v PR Rašovický zlom - Chobot





Můra zahradní - Lacanobia suasa 11.5.2022 v PR Rašovický zlom - Chobot



Píďalka lípová - Chloroclysta siterata 11.5.2022 v PR Rašovický zlom – Chobot


Píďalka obecná - Epirrhoe alternata 11.5.2022 v PR Rašovický zlom – Chobot


Píďalka očkovaná - Cosmorhoe ocellata 11.5.2022 v PR Rašovický zlom – Chobot


Přástevník šťovíkový - Phragmatobia fuliginosa 11.5.2022 v PR Rašovický zlom – Chobot


Srpokřídlec trnkový - Cilix glaucata 11.5.2022 v PR Rašovický zlom – Chobot


Světlopáska bělavá - Pseudeustrotia candidula 11.5.2022 v PR Rašovický zlom - Chobot 



Světlopáska ostřicová - Deltote deceptoria 11.5.2022 v PR Rašovický zlom - Chobot



Světlopáska svlačcová - Emmelia trabealis 11.5.2022 v PR Rašovický zlom – Chobot


Tmavoskvrnáč vřesový - Ematurga atomaria 11.5.2022 v PR Rašovický zlom – Chobot


Travařík kostřavový - Thisanotia chrysonuchella 11.5.2022 v PR Rašovický zlom – Chobot


Vlnopásník hnědonachový - Scopula rubiginata 11.5.2022 v PR Rašovický zlom – Chobot


Zavíječ stepní - Pyrausta despicata 11.5.2022 v PR Rašovický zlom - Chobot


A to je z výběru fotografií pozorovaných druhů v noci 11.5.2022 v PR Rašovický zlom - Chobot vše. Kompletní sérii pořízených snímků jsem uložil do fotogalerie, která se nachází ZDE



P.S.: pokud jste v příspěvku objevili jakoukoli chybu, tak mi prosím napište, abych to mohl opravit. Děkuji




2 komentáře:

  1. Blýskavka půvabná je opravdu velmi půvabná krasavice, lišajové opravdu krásní motýli a překvapilo mě, že něco nese v názvu opravdu můra, domnívala jsem se, že se tak říká nočním motýlům slangově, můry. Ale že se tak vědecky i jmenuje, to je pro mě novinka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono je to s českým názvoslovím složité, odborníci ho vůbec nepoužívají. Pokud vím (a doufám že nenapíšu nesmysl), tak existuje čeleď můrovití (Noctuidae), která má podčeleď můry (Hadeninae). Ale jak říkám, rozčlenění motýlů je docela složité (alespoň pro mě), a tak se o to ani nepokouším. Zatím mě stačí dělení na denní, noční a drobní.

      Vymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji