úterý 2. května 2023

Za motýly v noci 28.3.2022

Večer 28.3.2022 jsem se spolu se zkušenějšími “kolegy“ zúčastnil pátrání po bezkřídlé samičce motýla, o jehož existenci jsem doposud neměl ani tušení, a který se jmenuje Drsnokřídlec modřínový - Lycia isabellae. Pozvání jsem dostal, protože se hledalo ve Ždánickém lese v katastru obce Heršpice, což je pro mě takříkajíc za kopcem a často tam jezdím. Jako doplněk k výše zmiňovanému pátrání jeden z účastníků nainstaloval svoji “světelnou aparaturu“ pro vábení nočních motýlů, a tím se mi otevřel dosud netušený svět...



Ale vezmu to pěkně popořadě. 

Jak jsem psal v úvodu, tak hlavním cílem této výpravy bylo pátrání po samičce Drsnokřídlece modřínového - Lycia isabellae. Zvláštností tohoto druhu (ale i jiných drsnokřídleců) je to, že samička je bezkřídlá a je tedy vázána na jeden strom, kde žije. Přesnější popis života tohoto druhu jsem nalezl na výborných stránkách Galerie motýlů Jiřího Tichoty (odkaz ZDE), odkud si troufám citovat:

“ Kukla přezimuje v hrabance kolem modřínů. Dospělci se líhnou obvykle v 2. pol. března, bezkřídlé samice vylezou na kmeny obvykle do výšky kolem 2 m a zde vyčkávají příletu samců, které lákají feromonem. Kopulace trvá krátce, samec se postupně může pářit s více samicemi. Poté samice vylezou po kmenu do výše větví a tam velmi dlouhým kladélkem kladou hromadně zelená vajíčka do štěrbin v kůře. Housenky se nakonec kuklí u paty "rodného" stromu, takže druh nacházíme po léta na stejném místě. Křížení sourozenců brání dřívější líhnutí okřídlených samců, kteří se hned první noc, dříve než se začnou líhnout samice, rozletí po lese. Samice s množstvím červených šupinek je dobře přizpůsobena červenavé kůře modřínů. Přítomnost druhu potvrzuje původnost daného modřínového lesa. Druh je velice ohrožen kácením modřínových porostů“ . 

Tolik o životě druhu, kterého jsme se ten večer pokoušeli najít. Pátrání po oné bezkřídlé samičce (bedlivým prohlížením kmenů modřínů za pomocí čelovek) bylo tentokrát neúspěšné, ale podařilo se nám najít alespoň jednoho samečka...

Když jsme vzdali pátrání po bezkřídlé samičce, tak jsme zamířili k již zmiňované nainstalované aparatuře k přilákání nočních motýlů. Ta se skládala (velice zjednodušeně řečeno) z bílého plátna a speciálního světelného UV zdroje. Já to tehdy viděl poprvé a žasnul jsem, co všechno to dokázalo přilákat. Vůbec jsem netušil, že by v březnové noci mohlo létat tolik druhů motýlů! Bohužel jsem neměl ani nejmenší zkušenost s focením za těchto podmínek a tak se mi moc použitelných záběrů pořídit nepovedlo. Všechno bylo stylem pokus-omyl, a to mi ještě radili zkušenější kolegové. Ono ani moje foto vybavení není na tento způsob záznamu úplně ideální, ale snažil jsem se z toho vytěžit co se dalo a tohle jsou moje úplně první záběry z noční výpravy za motýly...


Drsnokřídlec modřínový - Lycia isabellae 28.3.2022 ve Ždánickém lese v katastru obce Heršpice





Běloskvrnka trnková - Valeria oleagina 28.3.2022 ve Ždánickém lese v katastru obce Heršpice




Drsnokřídlec lipový - Biston strataria 28.3.2022 ve Ždánickém lese v katastru obce Heršpice




Drsnokřídlec třešňový - Lycia hirtaria 28.3.2022 ve Ždánickém lese v katastru obce Heršpice






Dřevobarvec jarní - Brachionycha nubeculosa 28.3.2022 ve Ždánickém lese v katastru obce Heršpice


A to je vše. Více zveřejnitelných záběrů se mi pořídit nepodařilo, ale druhů jsem pozoroval o hromadu víc. Byl jsem neskutečně nadšený. 

Varování od kolegů, že svícení pro motýly je vysoce návykové, se ukázalo být naprosto přesné, ale o tom napíšu zase někdy příště...



4 komentáře:

  1. No tédy! Dobrý, náhodou to co máš nafocené vypadá super. Je fajn pořádat fotovýpravy s jedinci stejně postiženými, pobaví se člověk a navíc získá další zkušenosti.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Focení byl docela boj, ale dost mi pomohlo, že mi motýly nasvítili ostatní. To bylo fajn, ale nepoužitelné pro samostatné výpravy. Musel jsem hledat jiný způsob a nastavení foťáku, což ostatně hledám do teď. Někdy se zadaří, jindy ne. Vůbec nechápu čím to je způsobené, když pořád fotím v noci za stejných podmínek. Ale baví mě to !!!
      Společné výpravy se zkušenějšími mě pokaždé nějakým způsobem obohatí a dost mi pomáhají. Jenže bývá těžké najít společný volný čas. U mě jsou výpravy většinou dílem náhody a shody okolností

      Vymazat
  2. Nevypadá moc přívětivě,ale fotky jsou parádní

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, je to jiné, než focení ve dne. Dost tomu chybí barvy, tedy hlavně prostředí. Někteří noční motýli jsou sami o sobě barevní docela dost, což mě překvapilo. Jak už jsem psal, je to pro mě úplně nový svět a jeho objevování mě neskutečně baví !!!

      Vymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji