čtvrtek 4. května 2023

Za motýly v dubnu 2022 u Vážan nad Litavou

Jak jsem psal v předchozím příspěvku, tak koncem března jsem objevil svět nočních motýlů, a od té doby jsem pořád přemýšlel jak to udělat, abych mohl uskutečňovat vlastní pozorování...


Docela paradoxně mi k tomu přemýšlení pomohla nemoc, která mě na dva týdny upoutala k lůžku a já tak měl spoustu času si něco o lovu hmyzu na světlo vyhledat na internetu. Nakonec jsem přišel na to, že (velice zjednodušeně řečeno) stačí mít optimální světelný zdroj (nutně s UV zářením, na obyčejné světlo toho moc nepřiletí) a plachtu (u domu stačí i světlá stěna), ale ve skutečnosti je to o dost složitější. 

Nechtěl jsem do vybavení investovat moc peněz a tak jsem zvolil variantu, kterou moc lidí nepoužívá (jestli tedy vůbec někdo), ale nějaké přílety mi to zajišťuje. Jako zdroj UV používám hliníkovou svítilnu se 128 LED diodami emitujících světlo vlnové délky 395 nm, která je napájena 6xAA bateriemi. Místo plachty používám bílé prostěradlo pověšené na provaz natažený mezi dva stromy (později jsem si vymyslel i samonosnou konstrukci, kterou užívám doteď). Abych něco viděl na plachtě a blízkém okolí, tak ještě zavěšuji přenosné halogenové svítidlo. To vše je relativně lehké (nosím to v batohu) a tak jsem díky tomu značně mobilní, což mi plně vyhovuje, ale je to zase na úkor výkonu. 

Zařízení, která používají ostatní (UV trubice, kompaktní UV úsporky, rtuťové výbojky, gelové baterie, trakční baterie, benzínová elektrocentrála,...) jsou o mnoho výkonnější a tím pádem mají daleko větší přílety, ale zase jsou těžké, takže přeprava do vzdálenějších míst bývá obtížná. 

No, a když už jsem u té teorie, tak musím ještě uvést, že četnost příletů ovlivňují také další faktory, jako třeba výběr lokality, roční doba, teplota vzduchu, vlhkost vzduchu, fáze měsíce, síla větru, štěstí, náhoda,.... - prostě je toho spousta. Ale je to velice zajímavé. A když k tomu přidáte třeba jen ten pocit pobytu v nočním lese... , to je prostě nepopsatelné! A velice, velice návykové !!! 


Ale abych se vrátil k tématu tohoto příspěvku, tak dále budu popisovat už jen svoje první samostatné pokusy o lákání nočních motýlů na světlo, která jsem uskutečnil v blízkém okolí obce kde žiji, tedy Vážan nad Litavou.


  • 15.4.2022 u Vážan nad Litavou – první pokus. Předpověď počasí slibovala zataženou oblohu a bezvětří, což v ani jednom případě nebyla pravda a podle toho to taky dopadlo. Motýl nepřiletěl žádný a já se začal obávat, že moje světelná výbava nebude fungovat. Naštěstí to přilákalo alespoň hmyz z řádu síťokřídlých, konkrétně ...

Zlatoočka obecná - Chrysoperla carnea 15.4.2022 u Vážan nad Litavou




  • 20.4.2022 u Vážan nad Litavou – jiné podmínky, jiná lokace a tentokrát to bylo o mnoho lepší! Po pomoci s určením od zkušených a znalých na FB stránce Motýlí plevel (odkaz ZDE) jsem mohl do aplikace BioLog (odkaz ZDE) zapsat toto:  Drsnokřídlec třešňový - Lycia hirtaria 3x, Jarnice hladká - Orthosia gracilis 1x, Píďalička jarní - Eupithecia abbreviata 1x, Píďalka černopruhá - Anticlea derivata 2x, Různorožec orlíčkový - Ectropis crepuscularia 8x, Zimovnice dravá - Eupsilia transversa 1x.  K tomu jsem nafotil ještě dvě píďaličky, které se ovšem z pořízených záběrů nepovedlo přesně rozeznat, takže ty jsem nezapisoval, ale ve foto archivu mi zůstali. Mám je uvedené jako Píďalička - Eupithecia sp.
  • 21.4.2022 u Vážan nad Litavou – natěšen pozorováním z předešlého dne jsem vyrazil znovu a hned jsem dostal studenou sprchu. Za večer přiletěl jen jeden motýl: Zimovnice dravá - Eupsilia transversa 1x
  • 26.4.2022 u Vážan nad Litavou – stejné místo, zase jiné podmínky a jiný přílet: Můra trávová - Egira conspicillaris 1x, Píďalka jitrocelová - Xanthorhoe spadicearia 1x, Zimovnice brusnicová - Conistra vaccinii 1x


A tak skončily moje první samostatné výpravy za nočními motýly v okolí Vážan nad Litavou. Zjistil jsem, že moje vymyšlená souprava na svícení nějak funguje, a že to tedy má cenu zkoušet dál. Zároveň jsem hledal způsob, jakým svá pozorování zachytit, protože moje foto výbava na tohle není úplně ideální a zkušenosti jsem neměl vůbec žádné. Nějakým způsobem se mi ale pár použitelných záběrů povedlo pořídit (odpad zhruba 98/2), a tady je výběr těch podle mého nejlepších...


Drsnokřídlec třešňový - Lycia hirtaria 20.4.2022 u Vážan nad Litavou





Jarnice hladká - Orthosia gracilis 20.4.2022 u Vážan nad Litavou 




Můra trávová - Egira conspicillaris 26.4.2022 u Vážan nad Litavou





Píďalička - Eupithecia sp. 20.4.2022 u Vážan nad Litavou




Píďalička jarní - Eupithecia abbreviata 20.4.2022 u Vážan nad Litavou



Píďalka černopruhá - Anticlea derivata 20.4.2022 u Vážan nad Litavou




Píďalka jitrocelová - Xanthorhoe spadicearia 26.4.2022 u Vážan nad Litavou





Různorožec orlíčkový - Ectropis crepuscularia 20.4.2022 u Vážan nad Litavou






Zimovnice brusnicová - Conistra vaccinii 26.4.2022 u Vážan nad Litavou





Zimovnice dravá - Eupsilia transversa 21.4.2022 u Vážan nad Litavou



A to je pro dnešek vše.

Kompletní sérii pořízených snímků za toto období jsem uložil do fotogalerie, která se nachází ZDE


P.S.: pokud jste v příspěvku objevili jakoukoli chybu, tak mi prosím napište, abych to mohl opravit. Děkuji


Žádné komentáře:

Okomentovat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji