pondělí 13. března 2023

Za motýly v březnu 2016

V průběhu března roku 2016 jsem se vydal za motýly celkem 4x, a během těchto výprav se mi podařilo alespoň trochu kloudně nafotit celkem 7 druhů motýlů, z nichž jeden byl opravdu vzácností



Mezi pozorovanými druhy jsou pouze ti, jejichž zástupci přežívají zimu ve formě dospělců, takže vcelku běžné druhy, ale byla mezi nimi jedna výjimka, která mi udělala obrovskou radost. O té se ale rozepíši až na konci tohoto příspěvku. Teď je na řadě tradiční statistika.

Do svých záznamů ukládám pouze fotograficky potvrzená pozorování, v případě uchovaných podkladů přidávám i počet sledovaných kusů. V tomto období to byla konkrétně tato:

  • 14.3.2016 v PP Kamenný vrch v Brně jsem kolem 13-té hodiny pozoroval 2 druhy: Babočka kopřivová - Aglais urticae 2x, Babočka paví oko - Inachis io 1x
  • 14.3.2016 poblíž Němčan jsem po 15-té hodině pozoroval jeden druh: Babočka admirál - Vanessa atalanta 5x
  • 18.3.2016 v PP Velká Klajdovka v Brně jsem kolem půl druhé pozoroval 2 druhy: Babočka bílé C - Polygonia c-album 2x,  Žluťásek řešetlákový - Gonepteryx rhamni 2x
  • 27.3.2016 ve Ždánickém lese u Kobeřic jsem v době mezi 15.00 až 16.00 hod. pozoroval celkem 4 druhy: Babočka bílé C - Polygonia c-album 30x, Babočka jilmová - Nymphalis polychloros 5x, Babočka vrbová - Nymphalis xanthomelas 1x, Žluťásek řešetlákový - Gonepteryx rhamni 20x


S kontrolou určení druhů mi pomohli znalci a odborníci na FB stránce Motýlí klenoty, za což jsem jim i teď nesmírně vděčný.  Přesto se může stát, že jsem se někde v popisu přepsal. Kdyby jste nějakou takovou nesrovnalost objevili, tak mi prosím napište, abych to mohl opravit. Děkuji.

A nyní už výběr (podle mého) nejlepších (a nebo bohužel jediných) pořízených záběrů, které jsem seřadil abecedně podle českých názvů:



Babočka admirál - Vanessa atalanta 14.3.2016 u Němčan




Babočka bílé C - Polygonia c-album 18.3.2016 PP Velká Klajdovka v Brně



Babočka bílé C - Polygonia c-album 27.3.2016 Ždánický les u Kobeřic





Babočka jilmová - Nymphalis polychloros 27.3.2016 Ždánický les u Kobeřic





Babočka kopřivová - Aglais urticae 14.3.2016 PP Kamenný vrch v Brně





Babočka paví oko - Inachis io 14.3.2016 PP Kamenný vrch v Brně




Babočka vrbová - Nymphalis xanthomelas 27.3.2016 Ždánický les u Kobeřic








Žluťásek řešetlákový - Gonepteryx rhamni 27.3.2016 Ždánický les u Kobeřic





A to je z výběru fotografií pozorovaných druhů v březnu roku 2016 vše.

Kompletní sérii pořízených snímků z tohoto období jsem uložil do fotogalerie, která se nachází ZDE .



Na závěr ještě pár slibovaných informací o babočce vrbové, které jsem čerpal ze stránek www.lepidoptera.cz  a  www.casopisveronica.cz

Babočka vrbová - Nymphalis xanthomelas je velice podobná babočce jilmové, od které se liší především světle hnědými nohami a bílou skvrnou v horním rohu na líci předních křídel. Dále je obvykle poněkud větší, má sytější, oranžově hnědé zbarvení a výraznější vykrajování okrajů křídel. Housenky babočky vrbové se vyvíjí pospolitě ve velikých společenstvích, obvykle na vrbách, s oblibou na větvích rostoucích nad vodou. Druh má pouze jedinou generaci v roce, housenky se objevují v květnu a červnu, dospělci od konce června a července do podzimu a znovu po přezimování v březnu a dubnu. Motýli jsou velmi dobří letci a dají se pozorovat i daleko od možných míst vývoje.

Babočka vrbová byla u nás dlouho považována za vyhynulý druh, protože poslední nálezy z Čech pocházely z roku 1967 a z Moravy z roku 1954. První novodobé recentní hlášení k babočce vrbové pochází z Chřibů na východní Moravě z roku 2005, a od té doby byl její výskyt ještě několikrát potvrzen.

Mé pozorování tohoto druhu ze dne 27.3.2016 ve Ždánickém lese v katastru Kobeřic u Brna je v ČR oficiálně teprve desáté (!) po téměř čtyřiceti letech !!! , o čemž svědčí i zápis na stránkách www.lepidoptera.cz

V současnosti je u nás druh Babočka vrbová - Nymphalis xanthomelas stále považovaný jen za vzácného zatoulance, protože kromě Třeboňska, kde byly po roce 2015 pozorovány několik let po sobě, se u nás nepodařilo znovu potvrdit výskyt této babočky na žádné lokalitě v následujícím roce.




Žádné komentáře:

Okomentovat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji